Rõuge vallavanem allkirjastas oktoobri keskel koostöökokkuleppe Häirekeskusega, millega Rõuge vald liitus üleriigilise kriisiinfo teenusega KRIT. See tähendab, et tulevikus saavad Rõuge valla elanikud kriisiolukorras usaldusväärset ja ajakohast infot üleriigiliselt infotelefonilt 1247, kuhu vallavalitsus ise edastab kohalikku kriisi puudutavad teated ja juhised.
Miks see on oluline?
Kriisi ajal ei otsi inimesed niivõrd statistikat või ametlikke dokumente, vaid selgust, mida teha ja kuidas käituda. Just seda pakub KRIT teenus: kiire, ühtse ja kontrollitud info jagamine.
Kui meie vallas leiab aset näiteks ulatuslik vee- või elektrikatkestus, ootamatu loodusõnnetus või muu hädaolukord, saavad inimesed helistada numbrile 1247, kust jagatakse eesti, vene ja inglise keeles värsket infot ning käitumisjuhiseid.
1247 teenus töötab ööpäevaringselt ning on elanikele tasuta. Rahulikul ajal toimib sama number kui riigiinfo telefon, millelt saab küsida nõu päästeteenuse, maanteede, keskkonna või politsei- ja piirivalveameti dokumentidega seotud küsimustes.
Millal kriisiinfotelefon meie jaoks tööle hakkab?
Kriisiinfo telefonile (KRIT) 1247 saavad Rõuge valla elanikud selle käivitumisel helistada 24/7 ehk ööpäevaringselt. Telefon käivitatakse kohaliku omavalitsuse tellimusel kriisiolukorras, mil elanikele on oluline jagada teavet ja juhiseid. Näiteks avati KRIT, kui Terviseamet tuvastas Kuressaare joogivees kolibakteri või Vormsi ja Hiiumaa rannikul oli ulatuslik masuudireostus.
Kui Rõuge Vallavalitsus teeb kriisi korral Häirekeskusele ettepaneku avada tasuta riigiinfo telefon 1247, siis teavitatakse sellest eelnevalt valla infokanalites (koduleht, sotsiaalmeedia, kriisiinfo tahvlid, infoekraanid Coopi kauplustes).
Ühtne ja selge infokanal kogu Eestis
Kriisiinfo teenus ühendab kohalike omavalitsuste ja riigiasutuste jõu. Nii piisab inimestele teadmisest, et ühe numbri – 1247 – kaudu on tagatud kiire ja usaldusväärse info edastamine elanikele, aidates vältida paanikat ja tugevdades usaldust kohaliku juhtimise vastu.
Riigiinfo telefon 1247 tegutseb tavaolukorras igapäevaselt ehk ka siis, kui mingit kriisi pole. Telefonioperaatorid annavad ja koguvad keskkonna, maanteede ning päästealaga seotud infot ööpäev läbi. Sellelt numbrilt vastatakse ka politsei infotelefonile tulnud kõnedele.
Mida see tähendab Rõuge valla jaoks?
KRIT koostöölepinguga on Rõuge vallal võimalus:
- suunata kriisiolukorras oma elanikele kontrollitud teavet riigiinfo telefoni 1247 kaudu;
- kasutada hõlpsamini teisi riiklikke kriisikanaleid (nt EE-ALARM ohuteavitussüsteemi) kohaliku info edastamiseks;
- toetuda professionaalsele infokeskusele, samal ajal keskendudes kriisi praktilisele lahendamisele.
Kui vajad infot, helista 1247
Riigiinfo ja kriisiinfo telefon töötab ööpäev läbi. Helistamine numbrile 1247 on tasuta ning infot jagatakse eesti, vene ja inglise keeles.
Häirekeskus toob oma kodulehel välja, et telefoni 1247 üks olulisemaid eesmärke on tavaolukorras vähendada hädaabinumbri 112 koormust ehk aidata inimesi nende kõnedega, mis ei ole hädaabiga seotud. Samuti antakse edasi ohutusinfot ja käitumisjuhiseid, et õnnetusi ära hoida.
Loe rohkem kriisiinfo teenuse kohta
Link Häirekeskuse kodulehele: https://www.112.ee/et/juhend/riigiinfo-telefon-1247/kriisiinfo-telefon
Artikkel ajalehes Postimees (06.05.2025): Janek Murakas: kriisis loob turvatunnet koostöö ja usaldusväärne info


