Hea laste ja noortega töötav spetsialist ja lapsevanem!
Taas on võimalus osaleda laste ja noortega töötavatele spetsialistidele ja lastevanematele suunatud Metoodikaseminaril, mille fookuseks on noorte mõistmine ja toetamine karjäärivalikute tegemisel ning igapäeva elus. Metoodikaseminar toimub 23. oktoobril (9.30–15.30), Võru Kreutzwaldi Koolis (Kooli 7, Võru linn). Metoodikaseminarid on hea võimalus jagada kogemusi, praktikaid ning koguda uusi teadmisi ning laiendada oskuste pagasit.
Päevakava
09.30–10.00 Tervitusamps
10.00–10.05 Sissejuhatus päeva Võru Kreutzwaldi Kooli aulas
10.05–10.45 Pereterapeut, koolitaja ning Töötukassa Tartumaa osakonnajuht Jane Väli: “Noorte tööturu pulss – kuhu suundume?”
10.45–11.00 Jagunemine töötubadesse
11.00–11.45 Töötuba/arutelu I
12.00–12.45 Töötuba/arutelu II
12.45–13.30 Kohvipaus
13.30–14.15 Töötuba/arutelu III
14.30–15.15 Töötuba/arutelu IV
15.20–15.30 Päeva kokkuvõte saalis
Töötubade ja arutelude loetelu
TÄHELEPANU! Iga teema on päevakavas esindatud maksimaalselt kahel korral ning töötubade mahutavuse täitumisel kustub töötuba valikust. Seega tasub aegsasti oma osalus registreerida, et tagada võimalus osaleda endale meelepärastes töötubades või aruteludes.
- Sandra Liiv, peaasi.ee: „Sotsiaal-emotsionaalsed oskused lasteaias ja koolis – mis on IVA’d?“
Kuidas tuua oma igapäevatöösse õpimomente, mis laste ja noorte sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arengut toetavad. IVAd (ingliskeelne nimetus Kernel™) on teaduspõhised lühitegevused, mida kasutatakse klassiruumis sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arendamiseks. IVAd koosnevad erinevatest tegevustest, mis toetavad käitumist, mõtteviisi ja hoiakute arengut. Hetkel on Eesti keelsed IVA’d suunatud 1.–6. klassi õpilastele ning sisaldavad mänge, harjutusi, vestlusi ja muid õppemeetodeid, mida saab kohandada vastavalt laste vanusele, arengule või ainele, mida õpetaja õpetab. IVAd katavad järgmisi valdkondi: kognitiivsed ja emotsionaalsed protsessid, suhtlus- ja koostööoskused ning hooliv suhtumine.
- Kertu Torn ja Terje Mägi, Vastseliina Gümnaasium: „Liikumine annab päevale hoogu“
Liikumine aitab hoida laste õppimisindu, sest muudab õpitava põnevaks, mänguliseks ja aktiivseks. Selles praktilises töötoas saad ideid, kuidas noori liikumise abil toetada ning kuidas kujundada koolikultuuri, kus aktiivsed ainetunnid ja vahetunnid pakuvad rõõmu kogu kooliperele.
- Kadri Rebane, mänguterapeut, eripedagoog: „Mängulisi viise lapse ja noore emotsionaalse arengu toetamiseks“
Töötoas avame ukse mänguteraapia maailma. Osalejad saavad kogeda mängulusti ning luua ühenduse oma sisemise lapsega. Mänguterapeut jagab mängulisi võtteid, mis aitavad lastel ja noortel väljendada oma emotsioone ning toetavad tugevate tunnetega toimetulemist.
- Jane Väli, pereterapeut, coach, koolitaja, Töötukassa Tartumaa osakond: „Kuidas kuulata last haridus- ja karjäärivalikute teel?“
Töötoa eesmärk on anda teadmisi ja praktilisi oskusi, kuidas olla ühenduses ja toetada segaduses noort, kes on tegemas oma järgmisi haridus- ja karjäärivalikuid. Töötuba julgustab osalejaid alustama kodus noortega teemasid, mis on siiani jäänud alustamata või ebaõnnestunud. Koos vaatame, kuidas kuulata nii, et noor tunneks end mõistetuna, ning kuidas küsimustega avada usalduslikku vestlust. Osalejad saavad kaasa lihtsaid suhtlusvõtteid ja värskeid ideid, mis aitavad noorega rääkida tema tulevikuvalikutest turvaliselt ja toetavalt.
- Kati-Riin Simisker, psühhiaater-psühhoterapeut: „Identiteet ja soodüsfooria“
Töötoas arutame vabas õhkkonnas, mis täpselt on sooline düsfooria, kust ta tuleb, mida teeb. Käime üheskoos läbi veel teisedki olulised mõisted, arutame müüte ja mõtleme viisidele, kuidas noort toetada.
- Terli Linnas, kriminaalhoolduse arenduse osakond, projektijuht: „Tee usalduseni: tõhusad võtted ja praktilised tööriistad õigust rikkunud noorte kaasamiseks ja toetamiseks“
Kuidas luua usaldust noortega, kes on eksinud? Kuidas pakkuda neile tuge, mis päriselt toimib? Milles on praktilised tööriistad, mis aitavad ja toetavad võrgustikku? Töötuba pakub võimalust, õppida, jagada, kogeda ja arendada koostööd selleks, et iga noor saaks võimaluse tulla tagasi rajale.
- Evelin Tähtväli, Viljandimaa Omavalitsuste Liit, terviseedendaja: „Viljandimaa näide uuest lähenemisest lapsevanemate koosolekutel“
Kas lapsevanemate koosolek on pigem kohustus või võimalus luua uut teadmist, kogukonnatunnet ja mõistmist? Võta koosolekupinge maha ja too ruumi midagi, mida memoga edasi anda ei saa. Viljandimaa näide uuest lähenemisest lapsevanemate koosolekul.
- Monika Kuuba, Võru valla noorte heaolu spetsialist: „”Minu Valik” programmi kasutamine töös noortega“
Programm põhineb metoodikal, mis on loodud selleks, et noored saaksid areneda sõbralikus ja kaasavas õhustikus juhendaja abiga oma emotsionaalse intelligentsuse oskusi, tugevdada oma motivatsiooni, seada endale eesmärke ja mõista ennast – oma mõtlemist, tundeid ja tegutsemist. Noorte heaolu spetsialist Monika jagab praktilisi näiteid enda tööst, kuidas ta metoodikat on kasutanud peale juhendajate väljaõpet.
- Ene Kärg ja Merit Süving, Parksepa Keskkool: „Tagasiside arengumõtteviisi toetajana. Erasmus+ rahvusvahelise koolituse kogemusest“
- Helle Reiljan, Võru Järve Kool: „Muusikateraapia“
Töötoas räägime, mis on muusikateraapia, milleks seda kasutada saab. Samuti arutleme võtete ja kogemuste üle.
- Päivi Kõiv, peaasi.ee, Räägime Lastest koolitaja, Tartu Hariduse Tugiteenuste keskuse logopeed: „Räägime Lastest – praktiline tööriist laste ja peredega töötavale praktikule“
Vanemlikust jõustava, laste vaimse tervise raskusi ennetava lähenemise, mille keskmes on vanemaid ja lapsi toetav struktureeritud vestlus, tutvustamine. Räägime Lastest vestlus aitab spetsialistil, lapsevanematel ja lastel rääkida olulistest teemadest, mis mõjutavad nende elu ning leida parimaid lahendusi ja toetust. Struktureeritud ent samas paindliku vestluse keskmes on lapse igapäevaelu kodus, lasteaias, koolis või vabal ajal, et leida võimalusi säilenõtkuse suurendamiseks.
- Psühhobuss: „Tõhusa õppimise töötuba“
Psühhobussi interaktiivses tõhusa õppimise töötoas õpetame läbi kaasahaaravate katsete erinevaid õpistrateegiaid ning -meetodeid, et õppimine oleks võimalikult efektiivne. Anname edasi oskusi sellest, kuidas õpioskusi analüüsida ja neid arendada läbi elustiili ja uute harjumuste. Lisaks saab töötoas osaleja teada, kuidas toetada last õppimisel ja luua tõhusaks õppimiseks sobiv keskkond.
- Feelika Piir, psühholoog ja terapeut: „Laste ja noorte heaolu toetavad meetodid – keha ja meele heaks“
Töötoas heidame pilgu vaimse ja füüsilise tervise seostele ning uurime, kuidas keha-meele praktikad saavad toetada laste (ja ka enda) rahunemist, keskendumist ja emotsionaalset tasakaalu. Proovime lihtsaid tehnikaid, mida on kerge kasutada nii töös kui igapäevaelus – kohalolu, rahu ja heaolu toetamiseks.
- Kati Toobal, KiVa-koolide mentor ja arendusspetsialist: „KiVa võimalused karjäärioskuste kujundamisel“
KiVa tundides arendatavad sotsiaal-emotsionaalsed oskused on otseselt seotud ennastjuhtiva ja oma teed valiva inimese kujunemisega. Osalejad kuulevad praktilisi kogemusi ja arutlevad, kuidas KiVa toetab nii õpilaste turvalisust kui ka nende karjääripädevuste arengut.
- Grethe Rõõm, kirjanik, õpetaja, fotograaf: „Draamategevused noortega töös“
Praktiliste tööriistade töötuba, millega kasvatada koostööoskust, esinemis- ja kuulamisoskust, arendada loovust. Osaleja saab praktilise kogemuse ehk omal nahal järele proovides tunnetada, kas need tegevused võiksid talle õpetades kasulikud olla.
- Triinu Elvet, Kuldre Kool: „Erivajadustega noorte toetamine klassiruumis. Eramsus+ rahvusvahelise koolituse kogemusest“
- Eveli Kuklane, Võrumaa Haridus- ja Tehnoloogiakeskus: „Põhikoolijärgsed valikud rakenduslikus keskhariduses ja valikuteks valmistumine“
Lisainfo: Mariann Pähn, mariann.pahn@vorumaa.ee, Tiina Jaanimägi, tiina.jaanimagi@vorumaa.ee
Metoodikaseminar on Võrumaa Arenduskeskuse projekti “Lõimitud tugitegevused noorte tööeluks valmisoleku suurendamiseks” üks osa. Projekti toetatakse Euroopa ühtekuuluvuspoliitika fondide vahenditest (Euroopa Sotsiaalfond+ (ESF+))
Tegevusi rahastatakse projekti „Vanemlust toetav kiirendi“ Sotsiaalministeeriumi strateegilise partnerluse 01.01.2025-31.12.2026 raames Sotsiaalministeeriumi, SA Võrumaa Arenduskeskuse ja MTÜ Ra Stuudio poolt.