Sotsiaalministeerium
PRESSITEADE
17.10. 2025
Sotsiaalministeerium saatis partneritele kooskõlatamiseks eelnõu ettepanekuga, et eriarstilik nõuanne jõuaks patsiendini üha enam e-konsultatsiooni abil. Muudatus aitab suunata patsiendid õigel ajal õige arsti juurde, hoiab ära tarbetuid visiite ja uuringuid ning vähendab ooteaegu.
E-konsultatsioon ei tähenda, et patsient suhtleb arstiga e-kanalite kaudu. See on hoopis tervise infosüsteemi vahendusel toimuv arstide vahelinenõustamine, mille eesmärk on diagnoosi täpsustamine ning vajalike uuringute ja ravi määramine. Patsiendi füüsiline vastuvõtt eriarsti juures toimub siis, kui konsulteeriv eriarst peab seda vajalikuks, muul juhul jätkab ravi perearst eriarsti nõuannetest lähtuvalt. Kui aga vastuvõtt on vajalik, paneb eriarsti raviasutus patsiendi ise vastuvõtu järjekorda vastavalt probleemi kiireloomulisusele.
E-konsultatsioone saavad Eestis arstid teha juba alates 2013. aastast, kuid neid kasutatakse vähe, ehkki tõusvas joones – eelmisel aastal eelnes inimese eriarsti juurde suunamisele e-konsultatsioon vaid 11,5 protsendil juhtudest. Samas tänavu esimesel poolaastal juba 15% juhtudest. Enam kui kolmandiku e-konsultatsioonide korral selgus, et eriarsti visiiti ei olegi vaja ning perearst sai inimese edasiseks ravimiseks juhised.
Sotsiaalminister Karmen Joller rõhutas, et e-konsultatsioon ei ole lihtsalt tehniline mugavus, vaid praktilises elus end hästi tõestanud töökorraldus, mis tuleb laiemalt rakendada.
„See on üks oluline võimalus, kuidas viia ellu põhimõtet „õige abi õigel ajal õige arsti juures. Väheneb inimeste jooksutamine arstilt-arstile, ühtlasi vähenevad ravijärjekorrad nende jaoks, kes ka päriselt eriarstiga kohtumist vajavad,“ ütles Joller.
Üleminek üle-eestilisele e-konsultatsiooni kasutamisele toimub samm-sammult, et nii perearstid kui haiglad oleksid selleks piisavalt valmis. Vaja on arendada toetavaid digilahendusi, arstide digioskusi ja tagada piisav vastajate hulk. Samuti täiendatakse juhiseid ja kohandatakse rahastusloogikat, et arvestada rohkem vastaja osakaalu. Soovijad saavad e-konsultatsiooni kasutada jätkuvalt ka varem, seadusemuudatusega luuakse suurem õigusselgus. E-konsultatsioon on ravikindlustusega patsiendile tasuta.
Eelnõuga kehtestatakse, ka et alates 1. jaanuarist 2027 on psühhiaatri juurde võimalik saada vaid eelneva e-konsultatsiooniga ja senine tavaline suunamise võimalus kaob.
“Psühhiaatrias on meil arstide puudus kõige valusam,” ütles Joller. „Praegune süsteem lubab psühhiaatri vastuvõtule jõuda liiga lihtsalt ka neil, kelle mure oleks võimalik lahendada perearsti või kogukonna tasandil. Nii tekivad olukorrad, kus tõsisemad ja lausa eluohtlikud haigusjuhud jäävad abi ootama, sest eriarstid on ülekoormatud. Samas ei tohi ka kergemad vaimse tervise probleemid jääda tähelepanuta – muuhulgas toetame perearste ja vaimse tervise spetsialiste koolituste ning juhendmaterjalidega, et nad tunneksid end kindlamalt.“
Kui psühhiaater on inimese ise enda juurde tagasi kutsunud, siis e-konsultatsiooni ega muud suunamist vaja ei ole. Samuti ei vaja e-konsultatsiooni eluohtlikud psühhiaatrilised seisundid.
Tervisekassa andmetel väljastati 2024. aastal kokku 117 794 e-konsultatsiooni saatekirja ehk 11,5% ambulatoorse eriarsti vastuvõtule suunavatest saatekirjadest. 34% juhtudel piisas perearstile eriarsti täpsustavatest juhistest ja konsultatsioonist, kuidas patsiendi raviga jätkata. Peale e-konsultatsiooni suunati 2% juhtudest haiglaravile, 4% juhtudest eriarsti vastuvõtule 7 päeva jooksul ja 33% juhtudest 8–42 päeva jooksul. 21% patsientidele määrati eriarsti vastuvõtt rohkem kui 42 päeva pärast.